Teremts élhető munkahelyet!

Nyüzsög a munkaerőpiac, mint egy hangyaboly. Az elmúlt évek gazdasági változásaiban egy dolog vált biztossá: a munkaerőt meg kell becsülni. A jót főleg, mert ha nem tesszük, köddé válik.

Okolhatjuk ezért a gazdasági fellendülést, az állhatatlan Z generációt vagy úszhatunk együtt az árral, arra koncentrálva, miért jó ez nekünk. Kihívást láthatunk benne, hogy mi is a legjobb munkahellyé váljunk, ezáltal vonzó cél legyen velünk dolgoznia a szakmánk legjobbjainak.

pexels-photo-840996.jpeg

A kutatás például kifizetődő dolog, mert a vezetők problémaköre nem azonos a dolgozókéval, és sokszor a legjobb szándék is kevés, hogy kitalálják, mivel motiválhatnák őket. Ezért fontos feltenni a megfelelő kérdéseket.  

A jó fizetés alap, de nem elégséges

Nyilvánvaló az, hogy minden cég addig nyújtózkodik, ameddig a takarója ér. Ezen belül vizsgálja meg, hogy dolgozói az adott területen versenyképes fizetést kapnak-e, esetleg tud egy kicsit efölé menni. Ha jobb munkatársakkal professzionálisabb munkát tudunk elvégeztetni, a tapasztalatuk miatt hatékonyabban, akkor a növekedésünk is garantált.

Ez azonban ma már korántsem elég. A jól-létünkhöz, a motivációnk fenntartásához ennél jóval többre van szükség, ami viszont előny, hogy odafigyeléssel rengeteget javíthatunk a munkamorálon.

Azok a problémák, amikkel más vállalkozások nap mint nap küzdenek: a lojalitás hiánya, a gyakori távolmaradás, betegállomány, elégedetlenség mind olyan tényezők, amik megfelelően kezelve elkötelezett dolgozókat fognak eredményezni.

Kérdezzük meg őket!

Van egy gondolat, amiben minden benne van: Kezeld úgy az alkalmazottaidat, mint az ügyfeleidet! Ahogyan az ügyfélpanasz hatékony kezelésével hűséges vásárlót kapunk, ugyanígy ha egy problémákkal küzdő dolgozónk azt érzi, figyelmet, megértést kap, ezt minőségi munkavégzéssel honorálja majd.

Arról nem is beszélve, hogy olyan erős a céged, mint a leggyengébb láncszeme. Tehát hiába képviselsz egy magas minőséget a termékeidben, szolgáltatásodban, hiába öltél évtizedeket abba, hogy felépítsd és megteremtsd a jó híred, egy kelletlen ügyfélszolgálatos, aki motiválatlan a munkájában egy rossz napján összezúzhatja céged jó hírnevét.

pexels-photo-165907.jpeg

Mi akkor a megoldás? Ami az ügyfeleknél: kérdezzük dolgozóinkat, érdeklődjünk róluk!

A fától az erdőt

Persze nincs ideje és figyelme a cégvezetőnek erre a mindennapos kommunikációra, és sokszor egy külső elemző számára jobban megnyílnak az emberek, kevésbé tartva a következményektől. Ez ugyan egy alaptalan belső félelem, mégis befolyásolhatja a válaszok őszinteségét, hiszen mindenki alapvetően a megfelelésre törekszik.

Sokszor egy-egy felmérés kiértékelésével derül fény azokra a problémákra, amik általánosak a dolgozók körében, és egy vezető a legjobb szándéktól vezérelve sem látott eddig rá.

A tapasztalat és a kérdésekre adott válaszok alapján a diagnózis általában a stressz, ami mindenki életében jelen van, élethelyzettől függően az élet egyes vagy több területén is. A kérdés inkább az, hogy az egyes személyiség típusok hogyan kezelik, hogyan reagálnak erre.

pexels-photo-626165.jpeg

Még egy alapvetően támogató környezetben is jelen van a perfekcionizmus (ami egy pontig előny), a konfliktuskerülés, a koncentrációra törekvés, a túlórák.

Mi jelenthet megoldást?

Az imént felsoroltak egy átfogó kutatás során megjelölt leggyakrabban előforduló problémákat jelölik. Igen, problémákat, noha a tulajdonságok nagy részét hajlamosak vagyunk pozitívnak értékelni. Hiszen mi a baj azzal, ha valaki maximalista, a tökéletesre törekszik? Vagy ha simulékonyan tud együttműködni más munkatársakkal?

Ahogy minden más helyzetben, itt is az egyén szintjén vizsgálódunk. Ha a vélt vagy valós elvárásoknak megfelelés folyamatos stresszforrást jelent, kiégéshez vezet. Ilyen áron pedig a teljesítmény leromlásához, rossz munkamorálhoz vezet.

Minél jobban ismerjük dolgozóink igényeit, minél alaposabban mérjük fel őket, annál pontosabb képet kapunk az igényeikről.

Ahogyan nekünk is szükségünk van visszajelzésre, kétirányú kommunikációra, úgy fordítva is meg kell tennünk ugyanezt.

A negatív vélemény is eredményesebb, ha építő kritikaként hangzik el, mert ha a másik fél érzi mögötte a jóindulatot, törekedni fog rá, hogy jobban teljesítsen.

A motiváció fenntartása, amit ha egy megfelelő stratégiával belsővé tudunk tenni, a „jobbá válást” minden dolgozónk saját, belső ügyének érzi majd.

Arról nem is beszélve, hogy a cégek számára legnagyobb kihívást jelentő helyzetek: a jó munkaerő megtalálása, megtartása és motiválása ezzel lényegesen leegyszerűsödik.

Ezekre ad megoldást programunk.